Domus en Domino

Modehuizen Domus en Domino besteden direct mail helemaal uit aan Euro Mail

Alle zorg uit handen voor regelmatige actiemailings voor Domus en Domino

De Hillegomse modehuizen Domus en Domino werken sinds 2012 voor hun actiemailings samen met Euro Mail. Vanaf dat moment werd de beide winkels alle zorg uit handen genomen. Minder werk, minder stress en hoge kwaliteit tegen een acceptabele prijs, zo vat directeur Ad de Been van Domus Mode de service van Euro Mail samen.

De klant
Domus en Domino zijn twee modewinkels die zich richten op mode van hoog niveau, van bijzondere ontwerpers van naam. “Grenzend aan couture, maar wel draagbaar en betaalbaar”, aldus directeur Ad de Been. Al 40 jaar lang komen vrouwen uit de hele Randstad naar Hillegom, voor de specialisatie van Domus – ‘de moeder van de bruid’ – zelfs uit heel Nederland. Domus richt zich op vrouwen van wie de kinderen het huis uit zijn, terwijl bij Domino meer voor trendy vrouwen is gekozen.

De aanleiding
Domus liet zijn mailings altijd verzorgen door een plaatselijke kwaliteitsdrukker, waarna PostNL voor de verzending zorgdroeg. In 2012 sloot het Business Center van PostNL in het nabijgelegen Nieuw-Vennep zijn deuren. Euro Mail nam de activiteiten over. “Een dame van Euro Mail zei dat zij de mailings wel konden overnemen. We waren op dat moment toch al niet helemaal tevreden over onze drukker, dus we zijn het gaan proberen.”

De doelstelling
Direct mail is voor Domus en Domino een belangrijk onderdeel in de communicatiemix. “We adverteren geregeld in stijlvolle regionale glossy’s zoals Lourens en Leven Magazine. Daarnaast doen we veel met e-mail, maar daarmee bereiken we niet al onze klanten. 60 tot 80 procent van de Domino-klanten heeft e-mail, maar voor Domus is dat percentage slechts 30 tot 40. Dan is het verstandig om ook per post te blijven mailen. Bovendien reageren klanten heel goed op een fysieke mailing. Ze waarderen ’t omdat het tastbaar en persoonlijk is.” Domus en Domino versturen mailings voor tal van gelegenheden: vernissages waarop nieuwe collecties worden gepresenteerd, maar ook acties als ‘tax-free shoppen’ (waarbij klanten de btw terugkrijgen) en open huizen met high tea.

De keuze
De proef met Euro Mail verliep volgens De Been “wonderbaarlijk goed”. Eerst werd nog de drukker ingeschakeld voor het drukwerk, maar al snel nam Euro Mail ook dat werk over. “Het bleek veel efficiënter te gaan en was ook nog vriendelijker in prijs”, aldus De Been.

De oplossing
Euro Mail maakt nu mailings in de vorm van A5-kaarten. De opmaak wordt volledig verzorgd op basis van aangeleverd materiaal. Drukken gebeurt tweezijdig in een kleurenlaserprinter, op 300-grams-papier, de voorzijde in kleur, de achterzijde in zwartwit, met daarop tekst en adresgegevens. Na de afwerking (schoonsnijden en lamineren) maakt Euro Mail de zending postklaar voor de 72-uurs-service van PostNL. Het aantal ligt meestal tussen de 1500-3000 stuks. “We hebben goed nagedacht over het papiergewicht, het kleurgebruik en de kwaliteit van de vormgeving. Die past heel goed bij onze doelgroepen. Wij hebben geen Apples staan om zelf mailings op te maken, maar bij Euro Mail in Bleiswijk zitten enthousiaste jonge mensen, die precies kunnen maken wat wij in ons hoofd hebben. Het enige wat wij hoeven te doen, is de foto’s en de tekst sturen en het adressenbestand aanleveren.”

Het resultaat
“Euro Mail geeft ons een hoogwaardige service. Vroeger moesten we nog allerlei dingen zelf doen, zoals 3000 adressen zelf stickeren. Nu hebben we minder werk en minder stress, tegen een alleszins acceptabele prijs. Daarnaast is de kwaliteit van het drukwerk op niveau gebleven. Fysieke mailings blijven bovendien resultaat opleveren. Ondanks de economische malaise hebben we onze inspanningen op dat vlak op peil gehouden, met als resultaat dat we iedere maand nieuwe klanten mogen begroeten. Euro Mail is vergeleken met ons een grote organisatie, maar op microniveau merk ik daar niets van. De lijnen zijn erg kort en dat is erg prettig. Euro Mail draait op een team van toegewijde mensen, dat wordt uit alles duidelijk. Wij zijn er erg mee geholpen.”