Fit for Me

Van voorraadbeheer tot verzending: volledig uit handen genomen

Voedingssupplementenleverancier Fit for Me richt zich volledig op merkuitbouw


Sinds 2011 verzorgt Euro Mail de volledige fulfilment voor Fit For Me, van voorraadbeheer tot verpakking en verzending. De leverancier van voedingssupplementen wilde het werk graag uit handen geven aan een specialist, om zo de continuïteit van de levering te borgen en meer vrijheid te hebben om te ondernemen. Fit For Me is “absoluut tevreden”, aldus Sjoerd van Berkel, een van de initiatiefnemers van de webshop.

De klant
Fit For Me is een Nederlands merk van voedingssupplementen, dat in 2007 ontstond uit verbazing over het feit dat de supplementenmarkt volledig werd gedomineerd door standaardproducten. “Terwijl we allemaal verschillen in leeftijd, geslacht, leefstijl en voedingspatroon”, aldus directeur Sjoerd van Berkel. Fit For Me levert daarom supplementen die zijn afgestemd op de persoonlijke behoefte van de consument, vastgesteld aan de hand van een uitgebreide voedingstest op basis van de normen van de Nederlandse Gezondheidsraad. “Bij persoonlijke producten hoort bovendien persoonlijke service”, zegt Van Berkel. “Vandaar dat we met 11 diëtisten via e-mail, chat en telefoon praktische en inhoudelijke vragen van onze klanten beantwoorden.”

De aanleiding
Zoals vele kleine bedrijven begon Fit For Me in de woonkamer, met een webshop als belangrijkste verkoopkanaal. Voor het voorraadbeheer, de verpakking en verzending nam het bedrijf op een gegeven moment een medewerker in dienst. Terwijl de omzet bleef groeien, groeide ook het besef van de afhankelijkheid van die ene medewerker. “Bij ziekte of vakantie was het een uitdaging om te voldoen aan de beloften aan onze klanten. Terwijl we minstens willen doen wat we beloven, en liever iets meer”, aldus Van Berkel, die vertelt dat ook het pand steeds minder geschikt werd voor verdere groei.

De doelstelling
Van Berkel en zijn compagnon realiseerden zich bovendien dat zij zich wilden richten op waar ze goed in waren: het uitbouwen van het merk Fit For Me. “Andere partijen zijn veel beter in fulfilment. Die expertise hadden we nodig om de kwaliteit en continuïteit van onze service te borgen.”

De keuze
Fit For Me sprak met drie partijen, waaronder de Euro Mail-vestiging in Rotterdam. Van Berkel noemt vier belangrijke wensen: betrokkenheid, continuïteit, schaalbaarheid en de juiste prijs-service-combinatie. “Euro Mail had op alle punten een streepje voor”, vertelt Van Berkel. “Voor de continuïteit en schaalbaarheid was het een prettige gedachte dat het bedrijf onderdeel is van het grote PostNL. Betrokkenheid was voor ons heel belangrijk. Wij zeggen altijd: na de bestelling gaat de beleving van de klant op de deurmat verder. Als de levering niet netjes is verpakt of incompleet is, voldoe je niet aan de verwachtingen. Die zijn bij ons extra hooggespannen, want we verkopen een serieus gezondheidsproduct.”

De oplossing
Fit For Me ging in 2011 in één dag over. “Er kwamen grote vrachtwagens voorrijden, die de hele voorraad naar Rotterdam hebben gereden. Er is geen dag geweest dat we niet hebben geleverd.” Volgens Van Berkel speelde ook daar de betrokkenheid van Euro Mail een rol. “De Euro Mail-medewerker die de overgang in goede banen ging leiden, heeft een week lang met ons meegedraaid om ons proces in de vingers te krijgen. Vervolgens was Euro Mail bereid om voor een groot deel met ons systeem verder te werken.” Dat betekent dat Euro Mail toegang heeft tot de voorraadbeheermodule van Fit For Me en enkele keren per dag de juiste pakbonnen en brieven downloadt. Euro Mail handelt de bestellingen vervolgens fysiek af, waarna PostNL de pakketten komt ophalen. Het proces is inmiddels een stuk complexer geworden, zegt Van Berkel. “We leveren nu ook aan België, Duitsland, Italië en Spanje. Dat betekent dat we te maken hebben met buitenlandse postbedrijven. Euro Mail regelt ook dat uitstekend.”

Het resultaat
Fit For Me is naar eigen zeggen “absoluut tevreden” met de dienstverlening van Euro Mail. “We zijn wel benaderd door andere leveranciers, maar daaraan besteden we voorlopig geen aandacht. We zijn erg blij met Euro Mail. Ook de centralisering van de fulfilmentactiviteiten van Euro Mail in De Meern en daarna Bleiswijk verliep zonder noemenswaardige verstoringen in het proces. De foutmarges zijn altijd binnen een gezonde bandbreedte gebleven.” Inmiddels is Fit For Me in dialoog met Euro Mail over verdere systeemintegratie. “Het doel is natuurlijk een situatie met nul foutmarge. Dat betekent dat we samen alle kritieke punten in het proces onder de loep nemen en gaan aanpakken. Let wel, systeemintegratie en verdere automatisering zijn belangrijke stappen in het bereiken van nul foutmarge, maar vertrouwde gezichten net zozeer. We werken graag met een vast team, dat elkaar blind kan vertrouwen. Zeker bij Euro Mail zien we dat terug.”