TopParfumerie

Webshop volledig ontzorgd, betrokken, betrouwbaar en niet bureaucratisch

Inslag, opslag en distributie meegegroeid met spectaculaire omzetgroei TopParfumerie

In 2009 nam Euro Mail het volledige fulfilmenttraject over van webshop TopParfumerie. Het bleek een goede keuze, want Euro Mail faciliteerde een spectaculaire omzetgroei. Volgens Marianne Havenstein, de eigenaar van TopParfumerie, gebeurt dat betrouwbaar, betrokken en niet bureacratisch. Zo kan zij zich in alle vrijheid richten op haar ondernemerschap.

De klant
TopParfumerie is een webshop met een reusachtig assortiment parfums, waarmee het zich onderscheidt van de grote retailers. “We hebben een fijnproeverspubliek”, zegt eigenaar Marianne Havenstein, “dat vaak op zoek gaat naar ‘verloren geurtjes’. Emotie speelt een belangrijke rol in onze klantenkring: dames en heren tussen de 30 en 60 jaar die bijvoorbeeld een herinnering hebben aan de geur die hun man of vrouw tijdens de bruiloft droeg. Dan gaan wij via onze kanalen daarnaar op zoek.”

De aanleiding
Marianne Havenstein begon de webshop in 2007 vanuit de zolderkamer. Maar de zolder begon al gauw vol te staan met voorraad en verpakkingsmateriaal. Havenstein stond voor de keus: zelf doen of uitbesteden? “Zelf doen betekent een ruimte en mensen regelen. Ik zag mij geen werkgever worden van een inpak- en verzendploeg, met alles wat daarbij komt kijken.”

De doelstelling
“Mensen verwachten dat een webshop 365 dagen per jaar en 24 uur per dag open is”, zo legt Havenstein de keus voor een externe fulfilmentpartner uit. “Tijdens mijn vakanties moest de shop gewoon kunnen doordraaien. Dat is de vrijheid in ondernemerschap die ik nastreef. Bovendien moest de oplossing schaalbaar zijn. Ik wilde niet plotseling van systeem hoeven te veranderen als ik boven een bepaald aantal producten of orders zou uitkomen.”

De keuze
Na “een redelijke selectie van leveranciers”, zoals Havenstein het noemt, besloot ze met Euro Mail in zee te gaan. “Prijs telde wel mee, maar kwaliteit en betrouwbaarheid stonden voorop. Het gaat om waardevolle spullen, dus veiligheid was voor mij essentieel. De parfums moeten veilig staan én er mag geen voorraad zomaar verdwijnen. Nog belangrijker was de cultuur: hoe gaan medewerkers met elkaar om en met klanten? Euro Mail is een relatief platte organisatie met korte lijnen. Dat werkt erg prettig. Ik voel me ook geen kleintje tussen grote klanten. En over prijs gesproken: ik ben wel erg gecharmeerd van de transparante tarievenstructuur van Euro Mail. Misschien zijn ze niet de goedkoopste, maar wel de duidelijkste.”

De oplossing
Euro Mail nam in 2009 het volledig fulfilmenttraject van TopParfumerie over: inslag, opslag en distributie. Alle orders die bij de webshop binnenkomen, worden direct door Euro Mail afgehandeld. Ook het retourproces neemt Euro Mail voor zijn rekening. Daarnaast droeg het proactief oplossingen uit eigen portfolio aan, zoals nieuwe cadeauverpakkingen. Havenstein is te spreken over de manier waarop Euro Mail “betrouwbaar, betrokken en niet bureaucratisch” zaken doet. “We verzenden veel naar Duitsland en dat verliep via PostNL niet altijd even lekker. Ondanks het feit dat Euro Mail een PostNL-dochter is, regelden ze een oplossing via DHL. Door die open houding steekt Euro Mail er met kop en schouders bovenuit. Natuurlijk gaat er weleens iets mis. Maar dan nemen ze de volle verantwoordelijkheid voor hun fout en maken ze duidelijk hoe dat de volgende keer niet meer gebeurt.”

Het resultaat
“Euro Mail is voor mij een heel goede keuze gebleken”, zo blikt Havenstein terug. “We zijn gegroeid doordat Euro Mail onze orders kon faciliteren. TopParfumerie is van 1500 naar 4000 producten op voorraad gegaan, met als gevolg een forse omzetgroei en zeer tevreden klanten. Ik kan me nu richten op de dingen waar ik goed in ben – inkoop en marketing – terwijl Euro Mail doet waar zij goed in zijn.”