Essentra Components

One-stop shop voor direct mail van twee internationale klantenprogramma’s

Essentra Components vertrouwt op Euro Mail voor direct mail naar 14 landen

De industriële componentenleverancier Essentra Components besloot in 2012 zijn Europese marketing te centraliseren. Voor twee internationale klantenprogramma’s ging het bedrijf in zee met Euro Mail. Dat verzorgt nu de productie, afhandeling en verzending van de direct mail aan nieuwe en bestaande klanten in heel Europa.

De klant
Essentra Components is onderdeel van het Britse beursgenoteerde conglomeraat Essentra. Het levert 28.000 industriële componenten aan zowel de grootindustrie als de loodgieter om de hoek, van kappen en pluggen tot kabelbinders en bevestigingsmaterialen. In Europa werkt Essentra Components vanuit 20 locaties.

De aanleiding
In 2012 viel de beslissing om alle marketinginspanningen bij Essentra Components te centraliseren. De doelstellingen waren meer efficiency en één gezicht naar de klant. Onderdeel van de centralisatie was een loyaliteitsprogramma voor nieuwe klanten in heel Europa.

De doelstelling
Essentra Components wilde in het kader hiervan met regelmaat mailings met monsters (‘sample boxes’) versturen naar een keur aan doelgroepen in 14 landen. Dat moest bovendien in 11 talen gebeuren. “Ik zocht een partner aan wie ik het hele proces uit handen kon geven”, zegt marketingmanager Anouk Vredegoor. “We hebben veel klanten en hebben geen tijd om ons daarmee bezig te houden. Ik wil als marketeer graag focus houden op de boodschap en het design.”

De keuze
“Euro Mail was me al opgevallen door de manier waarop ze mij als klant probeerden te winnen, met een gewaagde gepersonaliseerde mailing”, vertelt Vredegoor. “Daarmee sprongen ze er echt uit. In 2011 – toen ik nog marketingmanager Benelux was – heb ik daarom een campagne met hen gedaan. Dat was zo’n succes dat ik in 2012 om tafel ben gaan zitten voor het Europese programma. Ze boden precies het all-in-pakket dat we zochten: print, fulfilment en verzending. Er waren nog twee andere gegadigden, maar die konden internationaal niet bieden wat Euro Mail kan. Natuurlijk houd ik Euro Mail wakker door regelmatig prijzen op te vragen bij andere leveranciers, maar de verzendtarieven van Euro Mail blijven scherp.”

De oplossing
Euro Mail bouwde voor Essentra Components een speciale module in zijn systeem. Het hele proces van printen, verpakken en verzenden werd begin 2012 in drie maanden tijd opgetuigd. “Net zoals wij met onze 28.000 artikelen een one-stop shop voor onze klanten bieden, zo is Euro Mail voor ons een one-stop shop voor de productie, afhandeling en verzending van onze direct mail en sample boxes.” In 2013 breidde Essentra de activiteiten uit naar een loyaliteitsprogramma voor bestaande klanten.

Het resultaat
Vredegoor is zeer tevreden over de manier waarop Euro Mail het proces in goede banen leidt. “Ik hoef niet bang te zijn dat er landen door elkaar worden gehaald. Zolang wij de juiste codes invoeren voor het systeem van Euro Mail, gaat het altijd goed. Maar wat ik vooral waardeer, is dat Euro Mail altijd meedenkt. Ze blijven voortdurend kijken hoe we dingen kunnen verbeteren. Dat is voor mij veel waard.”